در این پژوهش از بازدیدکنندگان سوال شده است که بهترین راهکار پیشنهادی ایشان جهت حل معضلات فعلی صنعت خودرو چیست؟ ۴۷.۴ درصد از ایشان ایجاد رقابت آزاد مابین خودروسازان با آزاد سازی قیمتها و حذف تعرفه های گمرکی را راهکاری مناسب برای برون رفت از وضعیت کنونی صنعت خودرو پیشنهاد داده اند. ۲۶.۹% از پاسخ دهندگان نیز ورود بخش خصوصی به صنعت خودروسازی، ۱۵.۲% حمایت دولت از صنعت خودروسازی و حدود ۱۰ درصد نیز ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت خودرو را راهکار موثری برای حل معضلات فعلی صنعت خودرو برشمرده اند.
سومین نمایشگاه بین المللی خودرو با هدف معرفی توانمندیهای این صنعت در حوزه داخلی سازی خودرو، قطعات و صنایع وابسته برگزار شد. از این رو دریافت نظر بازدیدکنندگان نسبت معیارهای خرید قطعات یدکی می تواند برای برنامه ریزان صنعت حائز اهمیت باشد.
با توجه به اهمیت حوزه تامین قطعات یدکی خودرو در دیدگاه مشتریان، اصلی ترین معیار ایشان در خرید قطعه یدکی مورد سوال قرار گرفت که ۵۲.۵% از افراد به کیفیت قطعات به عنوان اصلیترین معیار در خرید قطعات یدکی اشاره کرده اند. پس از آن ضمانت شرکت خودروساز با ۱۶.۳درصد، برند قطعات با ۱۰،۶%، داشتن تجربه استفاده قبلی با ۸.۱% و ۵،۱% افراد نیز تبلیغات موثر را معیار اصلی خرید قطعات یدکی برشمردند. در نهایت نیز سفارش مکانیک با ۴.۷% و قیمت قطعه یدکی با ۱.۹% به ترتیب در انتهای لیست اصلی ترین معیار خرید قطعه یدکی از نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی تهران جای گرفته اند.
از شاخص های حائز اهمیت در بررسی وضعیت شبکه مجاز خدمات پس از فروش خودرو، میزان تمایل مشتریان به بازگشت به نمایندگی برای انجام سرویس های دوره ای و تعمیرات خودرو پس از اتمام گارانتی است. با توجه به این موضوع، از بازدیدکنندگان پرسیده شده است که تا چه میزان تمایل دارند سرویس های دوره ای خودرو را پس از اتمام گارانتی در داخل نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش انجام دهند. همانگونه که مشاهده می شود حدود ۳۱.۱ درصد بازدیدکنندگان تمایل زیاد و خیلی زیادی به بازگشت به نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو پس از اتمام دوره گارانتی دارند.
قیمت خودروها یکی از معیارهای حائز اهمیت برای مشتریان هنگام خرید است. اهمیت این امر وقتی بیشتر می شود که گزینه های خرید خودرو متناسب با بودجه ایشان محدودتر شود. از طرفی دیدگاه جامعه نبست به دلایل گرانی خودرو ها و راهکارهای ذهنی ایشان برای مدیریت قیمت ها می تواند برای تصمیم گیرندگان صنعت خودرو حائز اهمیت باشد.
از این رو از علاقه مندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی تهران در خصوص راه حل های مدیریت قیمت خودرو پرسیده شده است. نتایج حاکی از آن است که ۴۵.۳% از پاسخ دهندگان آزادسازی واردات خودرو در کنار تقویت توان تولید خودرو را راه حل اصلی کاهش قیمت ها دانسته و پس از آن بازگرداندن خودروسازان بین المللی و مونتاژ خودرو با ۲۵.۷%، اتکا کامل به طراحی و تولید داخلی خودرو با ۱۸.۱% و ۱۰.۹ درصد نیز عدم تولید خودرو و واردات صرف خودرو به کشور را راهکار مناسبی برای کاهش قیمت ها تلقی می نمایند.